HIGHLIGHTS and PAIN POINTS / EDUCATION / LOCAL MOBILITY / LABOR MOBILITY / TURISM / MOBILITY ACTION LAB
Dentro de la búsqueda y entendimiento de la movilidad y logística dentro y fuera de la comunidad “el 20”, el desarrollo del laboratorio mancomunado con todo el equipo de trabajo Lab México 21 y miembros de la comunidad, se lograron esclarecer los principios básicos de una futura estructuración de las movilidades, modos, transportes y logísticas de bienes y personas en la comunidad.
En este proceso de aprendizajes y apertura del conocimiento, el estudio etnográfico, la puesta a punto de las entrevistas, métodos digitales, trabajo colectivo y mancomunado entre las partes, se hace evidente esclarecer todos los emergentes con los miembros directos de la comunidad, ellos son los actores principales de su entorno, de su herencia y tradiciones, por lo tanto, desde el diseño y como diseñador, debo aprender de sus costumbres y de sus necesidades para que de esa manera, en relación con la movilidad, entender el porqué de las cosas sistemáticamente y entender los subsistemas que encontramos en este primer acercamiento. En el campo de la movilidad se estructura con un subsistema micro dentro de la comunidad y un subsistema macro, que se genera cuando es fuera de ella, así, discernir sus interrelaciones codependientes en un sistema único de movilidad. Para el primer subsistema, micro, se establecieron varios tipos de desplazamientos que ayudan a identificar sus modos de transporte y los vehículos involucrados; estos igualmente se relacionan con el segundo subsistema, en ciertos casos son movilidades directas, queriendo decir, solo dentro de la comunidad, como salir directamente de ella. Ahora, estas determinantes se clasificaron de la siguiente manera: la Movilidad Local (actividades varias), la movilidad laboral, el turismo, honey and crafts (subsistemas y de mayor estudio), la educación, el agua y la salud. Por último, igualmente levantar un estudio para la movilidad del laboratorio y de sus participantes.
En resumen, se plantea una estructura general hacia un estudio cualitativo y cuantitativo para entender por medio de mapeos infográficos y digitales todas estas interacciones de la comunidad general en el sistema de movilidad y sus subsistemas. Sentando las bases generales de un nuevo campo de estudio para esta comunidad.
Within the search and understanding of mobility and logistics within and outside the “el 20” community, the development of the joint laboratory with the entire Lab México 21 work team and members of the community, it was possible to clarify the basic principles of a future structuring of the mobility, modes, transport and logistics of goods and people in the community.
In this process of learning and opening of knowledge, the ethnographic study, the fine-tuning of the interviews, digital methods, collective and joint work between the parties, it becomes evident to clarify all the emergent with the direct members of the community, they are the main actors of their environment, their heritage, and traditions, therefore, from the design and as a designer, I must learn from their customs and their needs so that in this way, about mobility, understand the reason for the things systematically and understand the subsystems that we find in this first approach. In the field of mobility, it is structured with a micro subsystem within the community and a macro subsystem, which is generated when it is outside of it, thus, discerning their codependent interrelations in a single mobility system. For the first subsystem, micro, several types of trips have established that help to identify their modes of transport and the vehicles involved; These are also related to the second subsystem, in certain cases they are direct mobilities, meaning, only within the community, how to leave it directly. Now, these determinants were classified as follows: Local Mobility (Various activities), labor mobility, tourism, Honey, and handicrafts (subsystems and of further study), education, water, and health. Finally, also to set up a study for the mobility of the laboratory itself and its participants.
In summary, a general structure is proposed towards a qualitative and quantitative study to understand through the infographic and digital mappings all these interactions of the general community in the mobility system and its subsystems. Laying the general foundations of a new field of study for this community.
HONEY
- The honey route, places / El 20 / Xpujil / Becan / Merida / World
- They distribute with different producers or different dealers / mishandling of honey
- At Becan get the certificated to export the honey to Europe and eeuu
- 1 hive apis meliferia produces 30 to 40 liters per year (How often are the honey dispatches made?)
- 1 hive Melipona produces 1 liter per year
- Miguel seeks to distribute himself the honey
- 40 jobones there were two years ago and there are 20 jobones
- Why? Because no raining / Pesticides / Missing a tradition communication / Honey Globalization Trade
- Adapting our work to their system in a collaborative way
- For instance, Workshop for “tasting the honey”
- Pickup truck or car for other uses, as distribute the honey and crafts
LOCAL MOBILITY
- the main mode of transportation in the community is walking
- Bus steps / meeting point
- Bicycles / Bicycle mobilize within the town / errands
- Shortcuts / bridge la casita to Doña
- They transport water
- Bus stop is near to 20 min by car
- Soccer tournaments of each community / Punt car of Daniel or de la Miel (Miguel)
- Don Felipe has a pickup truck to go Xpujil and vice versa
- Mobility could be a social status / Motorcycle worked outside / Old cars / ATVs (Bikes with four wheels)
- 3 cars / many more
- Chetumal to Xpujil truck
- Chocolates (Car´s from EEUU withoutpapers), very high repair costs
- Horses to get into the mountains
- Cargo bike sometimes used for women´s to sell food for children at school
- Stop where you are in front of the kiosk and carpooling is done
- Ofe´s Dad has a car
- Doña Rosa’s husband has a car
- Tractor to work the plots
TURISM
- There are some cars / pyramides / Xpujil / carpooling
- Cuatriciclos = ATVs Humberto / Tourism /
- They used also for take care for “el Ejido” (The land that is granted by the government) / Ejidatario / They are far from the population.
LABOR MOBILITY
- They walk to the forrest and inside the community for work
- Orientation capacity of the farmers in the plots
- Life on the 20th begins and ends as soon as the sun rises and sets.
EDUCATION MOBILITY
- Collective government system for secondary / preparatory education
- Children in grades 4 and up due to ergonomic and generational issues
- Taxis to go to town and live in 20 / college and school students. Last option taxis
- Carpool depends on the father who takes his son and takes the others and they pay together
ACTION LAB MOBILITY
- Collective taxi between states is complicated and they ask a fee inside the airport, the Chetumal taxi´s are outside of the airport
- the tourist attraction of calakmul, world and natural heritage you arrive by a collective combi or taxi
- Interstate Traffic Law Crossings
WATER AND HEALTH MISSING
Pay attention
- We can be invasive because we want to understand their lives
- We must be familiar with their costumes and behaviors
- They are not abusing their environment, on the contrary, they do in a sustainability way
Doña OFE
The tradition of the jobones knows them from their use of reason
His dad have jobones
His parents’ grandparents had jobones
It is a friendly process with the honey and the environment
They eat it with toasts, tortillas, bread, in any meal, they always eat honey
The other part of the honey they use to sell
400 kilos per year the Apis Melliferia with 20 hives, per year
for diseases they sell their hives
It depends on the season, the wind and cold change the behavior of the bees
1 kilo per year of Melipona, super curative honey, has many properties and is very expensive
For every Melipona Jobon´s 1 liter per year.
Her Dad raises the jobones and then he tries to sell them
The “coyotes” buy the honey
There is a collection of Calakmul and they can sell it for 60 pesos, but the coyote buys it for him for 30 pesos and he buys it from you right away. (They need the money immediately)
Usually they sell to the coyote directly, that’s how beekeepers sell
They have always sold at half price
If the harvest is good (Quantity), they buy you a kilo at 15 to 20 pesos.
They never go to the store to sell because they pay at the end of the month, and people don’t have money to wait
They do not wait because the time and money they spend in coming and going to the collection also gives them losses
The Apis grown up because, It has more way of survival
The melipona looks for the sweet, the flowering is suddenly less
The melipona occurs a lot in the mountains and hollow clubs
The extraction of honey from melipona is a domestication process.
Ancestral bees, the grandparents looked for where they were and extracted the honey from the mountain
Now it is in their courtyards
Its maintenance is difficult, it is a delicate species, flies, ants because the melipona cannot defend itself and the apis mellifera if it can defend itself
- 2013 se cayó un participante de Aalto lab y se partió una clavícula / fueron a Xpujil / Hospital (¿Cómo se llama?) no tenían para rayos X / Tenia seguro privado / Se fueron a Chetumal / Pagaron los 2 fletes
- Tesis de Claudia / Bebe y no se sabía que tenía / Parece que un riñón le fallaba y fueron a Xpujil / Van a Chetumal, no los pueden recibir porque es el estado quintana roo / Se van a Campeche y allá no la pueden atender / Van a Mérida y un doctor japones se apiado y pagaron 17 mil / una deuda de años
- Hospitales de 1, 2 y 3 nivel, Xpujil primer nivel
- Costos de transporte, costo de privados en casos extremos
- Existen pozos y sistema de recolección de agua por cada casa
- Recolectan el agua con cubetas
- Jabueyes naturales, aljibe dentro de la selva, Rotoplas con una motobomba y recolectan el agua
- Depende de las épocas de lluvia y seca
- Usualmente van al tanque del agua de la casita puede ser en camioneta y lleva a las familias o van personalmente
Mas manera de supervivencia de la apis mellifera
La melipona busca lo dulce, la floración de pronto es menor
La melipona se da mucho en el monte y palos huecos
La extracción de miel debes domesticarlos
Abejas ancestrales, los abuelos buscaban donde estaban y extraían la miel del monte
Ahora es en sus patios
Es difícil su mantenimiento, es una especie delicado, moscas, hormigas porque la melipona no puede defenderse y la apis mellifera si
La tradición de los jobones los conoce desde su uso de razón
Su papá tuvo jobones
Los abuelos de sus papás tenían jobones
Es un proceso amigable con la miel y el entorno
La comen con tostadas, tortillas, pan, en cualquier comida, siempre comen miel
La otra parte de la miela la usan para vender
400 kilos por año la Apis Melliferia con 20 colmenas, al año
por enfermedades venden sus colmenas
depende de la temporada, el viento y frio cambian el comportamiento de las abejas
1 kilo por la Melipona al año, super miel curativa, tiene muchas propiedades y muy cara
Por cada Jobon 1 litro al año.
El papa cría los jobones y luego intentan venderlos
Los “coyotes” compran la miel
Hay un acopio de Calakmul y lo pueden venden en 60, pero el coyote se los compra en 30 y te lo compra enseguida. (Necesitan el dinero inmediatamente)
Usualmente le venden al coyote directamente, así venden los apicultores
Siempre han vendido a mitad de precio
Si es buena la cosecha te compran el kilo a 15 a 20 pesos.
Nunca van al acopio a vender porque pagan al final del mes, y la gente no tiene dinero para esperar
No se esperan porque el tiempo y el dinero que gastan en ir y venir al acopio también les da perdidas
—-
Se enferman de los pulmones y muy rápido
Medicamentos no hay
——————————
Sistema colectivo del gobierno para la educación secundaria / prepa
Movilidad es el grado de estatus / Moto trabajaban fuera / Coches antiguos /
Bicicleta movilizarse dentro del poblado / recados
Niños de grados mayores de 4 para arriba por una cuestión ergonómica y generacional
Torneos de futbol de cada comunidad / coche de batea de Daniel o de la Miel (Miguel)
Coche de batea para otros usos, honey and crafts
La vida del 20 comienza y acaba apenas sale y se oculta el sol.
Capacidad de orientación de los campesinos en las parcelas
Don Felipe camioneta para ir Xpujil
Taxis para ir al pueblo y viven en el 20 / universitarios y estudiantes de la escuela. Ultima opción los taxis
Carpool depende del papa que lleve a su hijo y lleva a los demás y pagan entre todos
Chetumal a Xpujil camión
Chocolates, costos muy altos de reparación
Caballos para meterse al monte
Bici cargos mujeres vendían la comida para los niños en la escuela
Parada donde esta al frente del kiosko y se hace carpooling
Paspa de Ofe
Esposo de Doña rosa
Movimiento Laab
Taxi colectivo entre estados es complicado y hacen los cupos, el taxi de Chetumal fuera del aeropuerto
Patrimonio natural y mundial de Calakmul en taxi colectivo combi
Cruces de leyes interestatales de transito
Tractor para trabajar las parcelas
Me falta Salud y Agua
- We can be invasive because we want to understand their lives / pay attention
- We must be familiar with their costumes and behaviors
- They are not abusing their environment, on the contrary, they do in a sustainability way
raffaella0108@gmail.com / mobility